Dagligdagen i dagplejen

Alle dagplejerne i distriktet arbejder ud fra en fælles overordnet årsplan. Den enkelte dagplejer tilrettelægger selv sin dagligdag, evt. laves der en ugeplan. Dagligdagen tilrettelægges efter børnegruppens sammensætning, og der laves lege og aktiviteter, som er stimulerende for børnenes udvikling.
Legen er en vigtig del af barnets hverdag, ligesom vi lægger vægt på at have fokus på børnenes sproglige udvikling. Derfor har alle dagplejere kursus i ”Sprogklar”.
Alle dagplejere har/får også et kursus i ICDP (International Child Development Programme), som er en grundlæggende pædagogiske arbejdsmetode, hvor de voksne møder barnet med anerkendelse, empati og lydhørhed overfor barnets behov. ”Intet barn er et problem i sig selv. Når børn er i vanskeligheder, så har den voksne altid ansvaret”.