Helle Gundersen

Helle

I mit daglige arbejde med børnene lægger jeg stor vægt på at lære dem omsorg for sig selv og de andre børn. Derudover arbejder jeg meget med, at børnene respekterer hinanden og lærer, at der er forskel på børn og at alle har noget at byde ind med.
Jeg arbejder desuden med de seks pædagogiske læreplans områder, der omfatter Barnets alsidige personlige udvikling / Sociale kompetencer / Sprog / Krop og bevægelse / Naturen og naturfænomener / Kulturelle udtryksformer og værdier.
Jeg tager udgangspunkt i børnenes alder og niveau og laver små læringsrum, hvor de forskellige læringsprocesser bliver afprøvet.
Et eksempel på læringsrum kan være følgende aktivitet: Børnene og jeg hjælper hinanden med t bygge en motorikbane af boobles - tunnel - skammel - balancebold. I dette forløb øver børnene deres sociale kompetencer (vente på tur, ikke at skubbe, hjælpe hinanden). Krop og bevægelse er også i spil (kravle, hoppe, balance) og de gør sig erfaringer og lærer deres krop at kende. Samt personlig udvikling (bede om hjælp, hvis man ikke helt selv tør og blive dygtig til det, de er gode til).
I al leg og aktivitet er der mulighed for læring for det enkelte barn og det er jeg meget opmærksom på i hverdagen.

Et godt samarbejde med forældrene er en selvfølgelighed for en god hverdag for børnene. Jeg lægger især vægt på ærlighed og åbenhed omkring trivsel af børnene. Både i dagligdagen i dagplejen, men især også i hjemmet ved forældre og andre, der er tæt på børnene. Det betyder meget for mig, at børnene trives og udvikler sig til hele mennesker.
Der skal være tid til en god snak, når børnene bliver hentet. Dit barn ved, at det skal med dig hjem og kan bedre rumme, at vi bruger lidt tid på en længere snak. Afleveringen om morgenen skal være forholdsvis kort for ikke at give dit barn unødvendig tvivl om, hvornår du tager afsked og går.

tlfTelefon

mailE-mail

hell027i@rkom.dk

adrAdresse

Mejlbyvej 119, Mejlby, 9610 Nørager

urÅbningstider

Mandag til torsdag kl. 6.30 - 16.15
Fredag kl. 6.30 - 15.30

dyrHusdyr

Vi har grise i stalden

barnMin hverdag med børnene

Vi begynder dagen med hygge ved morgenbordet, hvor alle børnene samt min mand deltager. Efterfølgende tilbringer vi formiddagen i haven, hvor der leges i sandkassen og i legehuset samt på gyngerne.
Min ladcykel bruger vi rigtig  meget til ture ud i det blå - besøg på Mejlbys legeplads, Nørlund Skov, besøg i børnehaverne og hos kolleger. Vi nyder at komme rundt i nærmiljøet og opleve/sanse/føle/mærke indtryk af alt hvad en god cykeltur er.
Da vi bor på en gård på landet, går meget af tiden også med at følge landmandens arbejde på marken samt i staldene. De dage, hvor vejret ikke tillader det, er vi indenfor, hvor vi bruger tiden på at tegne og male. Andre gange synger og danser vi, eller sidder stille og roligt og lærser i en bog.
Børnene hjælper også til i køkkenet når der skal bages og gøres klar til spisning. Jeg forsøger at inddrage børnene i alle dagligdagens gøremål, så det bliver til en hverdag med små udfordringer, men også en hverdag, hvor der er plads til fordybelse.
Hver dag er der middagssøvn, som foregår ude i den friske landluft, og i tilfælde af dårligt vejr, er der en garage, hvor barnevognene kan stå.
Når børnene nærmer sig børnehavestart, tager vi på besøg i børnehaven, så de kan opleve børnehaven og få et indtryk af det nye, som venter dem.

brikEfteruddannelse

• Grundkursus og suppleringskursus for dagplejere
  • Børns udtryksformer
  • Psykologi på AVU
  • Pædagogiske læreplaner
  • Kost 0-3 årige
  • Babytegn
  • ICDP 2014 - Relations- og ressourceorienteret pædagogik i dagplejen
  • ICDP 2018 - Udviklingspsykologi for dagplejeren

dokumentTilsynsrapport

Se links herunder

Uanmeldt tilsyn

Shape Created with Sketch.