Søvn og renlighed

Dagplejerne og sundhedsplejersken har været samlet, for at snakke om børns søvn og renlighed, og det har givet os anledning til at viderebringe nedenstående til jer, forældre.
I vil opleve at jeres dagplejer henvender sig til jer, og får en snak om jeres barns søvn og renlighed, såfremt barnet har alderen til det. Eventuelle tiltag vil naturligvis altid være i samarbejde med jer.
I kan læse mere i de to foldere – ”Børn og søvn” og ”Børn og renlighed”, som I kan finde på Aula.

Sundhedsplejerskens pointer vedr. søvn er flg.:
6-12 mdr. - søvnbehov i alt 14-15 timer, og behov for 2-3 lure i løbet af dagen.
1-2 år - søvnbehov i alt 12-14 timer, og behov for 1-2 lure i løbet af dagen.
2-4 år - søvnbehov i alt 11-13 timer, og behov for 0-1 lure i løbet af dagen.

Bør børn vækkes fra deres lur?
•Som udgangspunkt bør børn ikke vækkes fra deres lur.
•Søvn er individuelt og den enkelte situation må altid vurderes
•Er der opstået en uhensigtsmæssig døgnrytme, kan barnet vækkes fra luren for at fremme en døgnrytme, der gavner barnets og familiens trivsel.

Sundhedsplejerskens pointer vedr. renlighed er flg.:
•Barnet begynder at få en fornemmelse af blærens og tarmens lukkemuskler, når det er mellem 1½-2 år. Tidspunktet for at introducere potte eller toiletbesøg skal derfor findes herefter, lige så snart barnet viser interesse for det.
•Barnet har brug for hjælp til at sætte ord på de signaler kroppen sender, ex. du tisser, du slog en prut.
•Introduktion til potte/toilet:
       - Øve at sidde på potten/toilettet – med eller uden tøj.
       - Skab daglige rutiner.
       - Det skal være hyggeligt, ex. læse en bog, synge en sang.
       - Barnet skal blive tryg i/fortrolig med at sidde på potten/toilettet.
•At hjælpe barnet til at blive renlig tager tid og kræver tålmodighed. Det er vigtigt at forældre og dagplejer samarbejder, og snakker om hvordan det gribes an.